W hierarchii tej grupy zawodowej najważniejszą rolę odgrywał starszy flisak (tzw. retman), który kierował spływem i był odpowiedzialny za stan i transport tratew. Ze starych ksiąg możemy wyczytać zaskakujące dane dotyczące ilości transportów. Bywały lata, gdzie przez Wisłę w ciągu roku przepływało ok. 2 tysięcy jednostek zbudowanych z drewnianych tratw. Flis, czyli „spław” był przeprowadzany we flotyllach (zestawach) kilku lub kilkunastu tratew lub statków. Dzięki rzece Wiśle flisacy wykorzystywali możliwość transportu towarów w głównej mierze do portu morskiego w Gdańsku, skąd produkty np. żywnościowe wędrowały w świat na pokładach statków. Flisacy zajmowali się początkowo transportem drewna, kamienia, soli, zbóż czy też innych płodów rolnych. Aktualnie w Polsce Stolicą Polskiego Flisactwa jest Ułanów, miasto w województwie podkarpackim, w którym działa Bractwo Flisackie skupiające zaledwie około 150 członków.