Skonaktuj się z nami    kontakt@grudziadzmiastootwarte.pl
Witamy na portalu GrudziadzMiastoOtwarte.pl. Miłego dnia!

Koncert Niedzielny Pieśni Polskie i Ukraiński – Teatr

19 marca, 2023 @ 12:00
Ładowanie Wydarzenia
  • To wydarzenie minęło.

Koncert Niedzielny: „Pieśni Polskie i Ukraińskie” | Otwarcie wystawy Zenona Janusza Pląskowskiego

19 marca 2023 (niedziela) godz. 12:00

20 zł (przedsprzedaż), 25 zł (w dniu koncertu)

Program:
• Józef Elsner (1769-1854) → Pasterka sł. Kazimierz Brodziński
• Jan Kleczyński (1837-95) → Młoda dziewczyna sł.Gabryelli
• Ignacy Krzyżanowski (1826-1905) → Szumi w gaju brzezina sł. Adam Asnyk
• Ignacy Marceli Komorowski (1824-1857) → Kalina sł. Teofil Lenartowicz
• Ignacy Jan Paderewski (1860 – 1941) → Menuet G – dur, op.14 Nr.1
• Fryderyk Chopin (1810-49) →  Piosnka litewska sł. Ludwik Osiński wg tekstu litewskiej piosenki ludowej, Gdzie lubi… sł. Stefan Witwicki
• Stanisław Moniuszko (1819-72) → Nawrócona sł. Johan W. Goethe, Dumka sł. Jan Czeczot
• Wasyl Barwiński (1888 – 1963) → Preludium Fis – dur op.1 Nr 2
• Lew Rewucki (1889 – 1977) → Preludium Es – moll op.4 Nr 1
• Mykoła Łysenko (1842–1912) → Sadok wysznewyj koło chaty, sł. Taras Szewczenko
• Jakiw Stepowyj (1883 – 1921) → Ne hraj ,ne hraj sł. Maksym Rylski
• Denys Siczyński (1865- 1909) → Babyne lito polskie sł. Marian Gawalewicz, tł. ukr. Stepan Czarnecki
• Stanisław Ludkewycz (1879 – 1979) → Tajna sł. Ołeksandr Ołeś
• Łesia Dyczko (1939) → Ja – choczesz -zaczaruju lis sł. Mykoła Rudenko
• Wiktor Kosenko (1896 – 1936) → Courante z cyklu „ 11 etiud w formie tańców barokowych”
• Mykoła Łysenko (1842–1912) → Jakby meni czerewyky sł. Taras Szewczenko
• Ludowa, ar. Mykoła Łysenko → Oj ne świty misiaczeńku
• Ludowa, ar. Mykoła Łysenko → Doszczyk

Wykonawcy:
Marta Boberska  – sopran
Natalia Rewakowicz  – fortepian

Marta Boberska
W 1995 roku ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w
Warszawie. Podczas studiów była stypendystką Ministra Kultury i Sztuki oraz Prezydenta
Miasta St. Warszawy. Wzięła udział w konkursach wokalnych w Hamamatsu (Japonia) i
Treviso (Włochy).

Od 1994 roku jest solistką Warszawskiej Opery Kameralnej.W repertuarze tego teatru
posiada ponad 30 partii operowych przede wszystkim w operach W. A. Mozarta, G.
Rossiniego, G. F. Haendla, C. Monteverdiego, H. Purcella oraz wiele partii oratoryjnych.
Poza działalnością w macierzystym teatrze współpracowała również m in. z Operą
Narodową („Widma” St. Moniuszki), Narodową Operą Łotewską w Rydze („Czarodziejski
Flet” W. A. Mozarta), Operą Nova w Bydgoszczy („Mesjasz” G. F. Haendel), Operą
Krakowską („Cosi fan tutte” W. A. Mozarta). W sezonie 1998/99 brała udział w produkcji
„Czarodziejskiego fletu” W. A. Mozarta (Królowa Nocy) pod dyrekcją J. Cl. Malgoira,
wykonując tę partię m.in. w teatrze Champs Elysee w Paryżu. W Teatrze Powszechnym w
Warszawie partnerowała K. Jandzie w sztuce „Maria Callas – lekcja śpiewu”.
Wykonuje również muzykę współczesną (m. in. prawykonanie cyklu pieśni Marijn Simons
w Finlandii w 2003 roku). Prowadzi aktywną działalność koncertową w kraju i za granicą
wykonując m. in. utwory kameralne i oratoryjno – kantatowe. Współpracuje z wieloma
zespołami i wykonawcami muzyki dawnej (m.in. W. Kłosiewiczem, A. Sapiechą, M.
Toporowskim ).
Koncertuje w czołowych filharmoniach kraju zarówno z koncertami jak i recitalami
solowymi. Została zaproszona do udziału w koncertach sylwestrowych w Filharmonii
Narodowej oraz Filharmonii Poznańskiej. Współpracuje również z Polskim Radio (m.in.
solowy recital w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w
Warszawie w 2003 roku). Jest zapraszana do udziału w wielu festiwalach zarówno w kraju
jak i za granicą.
Nagrała wiele płyt kompaktowych (J. A. Hasse „Zenobia”, G. F. Haendel „Imeneo”, K.
Forster „Vanitas vanitatum”, J. Peri „Euridice”, M. Mielczewski „Opera omnia”, G. G.
Gorczycki „Opera omnia”, D. Scarlatti „Tetide in Sciro”, J. Strauss ” Zemsta nietoperza” i
inne). Posiada liczne nagrania radiowe i telewizyjne. Dokonała wielu nagrań muzyki
filmowej, m.in. do obrazów A. Wajdy i A. Holland.
Śpiewała pod batutą takich dyrygentów jak J. Maksymiuk, J. Krenz, A. Wit, K. Kord, W.
Michniewski, J. Kaspszyk, F. Bruggen, J. C. Malgoire, H. Rilling, M. Zilm, J. M. Florencio,
T. Bugaj, T. Wojciechowski i in. W swoim dorobku posiada również nominacje do nagród
muzycznych (m.in. Paszport Polityki – lata 2000, 2001 i 2002. Fryderyki 1999, 2000, 2001,
2002 i 2005).

Natalia Rewakowicz
Ukończyła Lwowskie Konserwatorium Muzyczne w klasie fortepianu Olgi Kaczewej i
organów Samuela Dajcza. Swoje pianistyczne umiejętności doskonaliła pod kierunkiem
Vladimira Viardo. Już podczas studiów zajmowała się kameralistyką, występując z wybitną
ukraińską skrzypaczką Lidią Szutko (uczennicą Dawida Ojstracha, laureatem
międzynarodowych konkursów muzycznych im. Czajkowskiego, Bacha i Sibeliusa). W
1990 roku przyjechała do Polski na stałe. Występuje jako solistka i kameralistka. Ma za
sobą występy z orkiestrami symfonicznymi na Ukrainie i w Polsce. W latach 90-tych
współpracowała z Triem Fortepianowym „Con Fuoco”, z którym zrealizowała m.in.
poetycko-muzyczny program „Paryski Salon Fryderyka” z udziałem Krzysztofa Kolbergera,
utrwalony na płycie CD. Koncertowała m.in. z Olgą Pasiecznik, Martą Boberską, Adamem
Klockiem i Jakubem Jakowiczem. W 2013 roku uzyskała tytuł doktora sztuki w Akademii
Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławie na podstawie pracy o muzyce ukraińskiej. Jest
animatorką działalności Lwowskiego Tria Fortepianowego, z którym nagrała płytę z
muzyką Wasyla Barwińskiego i Antonina Dvoraka.

Zenon Janusz Pląskowski
mieszka i tworzy w Rokocinie, niedaleko Starogardu
Gdańskiego. Artysta w technice intarsji tworzy od 1971 roku. Swoje prace prezentuje na
wystawach w Polsce (m.in. w Gniewie, Golubiu Dobrzyniu, Skarszewach, Gdańsku, Łodzi,
Krakowie, Tczewie, Kosakowie, Kielcach, Grudziądzu, Jarocinie, Sierpcu, Człuchowie,
Grodzisku Wlkp., Szreniawie i w Starogardzie Gdańskim), ale również i za granicą
(Holandia). Prace artysty znajdują się w kolekcjach prywatnych w kraju i za granicą.
Intarsja – choć jest techniką zdobniczą, znaną już w starożytności, w świecie
współczesnym nie zyskała zbyt dużej popularności, jest sztuką rzadko spotykaną. Być
może dlatego, że od twórcy wymaga nie tylko wyobraźni i umiejętności prezentacji swoich
artystycznych wizji, ale także niebywałej sprawności manualnej i nienagannego warsztatu
rzemieślniczego. Tej właśnie technice zdobniczej, której podstawą jest drewno, Zenon
Pląskowski poświęcił swoje artystyczne życie. O tajnikach tworzenia obrazu w tej
niezwykle oryginalnej i efektownej technice, o drewnie, o efektach przestrzeni, kolorach,
perspektywie obrazu – artysta opowie w dniu wernisażu.

 

 

Szczegóły

Data:
19 marca, 2023
Godzina:
12:00
Wydarzenie Tagi:
, ,

Miejsce wydarzenia

Centrum Kultury Teatr
Teatralna, 1
Grudziądz, 86-300 Poland
+ Google Map

Organizator

Centrum Kultury Teatr

UDOSTĘPNIJ WYDARZENIE: