16 października – Teatr – Dyskusyjny Klub Filmowy
Film: „Nasza mała Polska” (2019)
Scenariusz i reżyseria: Matej Bobrik
Godzina: 19.00
Bilety: 10 / 15 zł
Gość specjalny:
Po projekcji zapraszamy na spotkanie z Karoliną Pluskotą z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, która przez dwa lata uczyła języka polskiego na uniwersytecie w Tokio.
Przed seansem odbędzie się także krótkie łączenie z Tokio – warto być od początku.
„Nasza mała Polska” to ciepła, a zarazem refleksyjna opowieść o grupie młodych Japończyków, którzy rozpoczynają studia na Wydziale Polonistyki Tokijskiego Uniwersytetu Studiów Zagranicznych. Uczą się języka polskiego – z pozoru zupełnie nieprzydatnego w ich kraju – z niezwykłym zapałem i ciekawością świata. Zafascynowani Polską, poznają jej język, kulturę i historię. Zwieńczeniem ich nauki jest przygotowanie spektaklu teatralnego w języku polskim. Film Mateja Bobrika to nie tylko historia o nauce języka, ale także opowieść o dorastaniu, odkrywaniu własnej tożsamości i zderzeniu młodzieńczych wyobrażeń z rzeczywistością. Ma słodko-gorzki smak dojrzewania, w którym entuzjazm i idealizm stopniowo ustępują miejsca świadomości ograniczeń i trudnych wyborów. Bohaterom filmu towarzyszymy w podróży po Polsce – przemierzają kraj pociągami, odwiedzają Kraków, Warszawę, Poznań i Śląsk. Ich wyobrażenia o Polsce konfrontują się z codziennością, która okazuje się zupełnie inna, niż oczekiwali.
„W moim filmie pokazuję ludzi, którzy muszą zmagać się z językiem i kulturą, o których wcześniej nie mieli pojęcia. To grupa młodych osób wkraczających w dorosłość – pełnych nadziei, marzeń i energii. Po raz pierwszy otwierają się na świat i na siebie nawzajem. Z czasem jednak odkrywają, że dorosłość, która wydawała się tak ekscytująca, ma również swoje ciemne strony. Niezależnie od tego, jak bardzo będą się starać podczas studiów, większość z nich skończy pracując w korporacji, wykonując anonimową pracę. Dziwaczny język polski, którego próbują się nauczyć, może wydawać się najbardziej bezużyteczną rzeczą, jaką kiedykolwiek wybrali – a jednak to właśnie on staje się dla nich drogą do odkrycia siebie.”- Matej Bobrik
————————————
17 października – Klub Akcent Daria ze Śląska – koncert
Godzina: 19.30
Bilety: 100 zł (przedsprzedaż) / 130 zł (od 13 października)
Daria Ze Śląska miała zostać zawodową siatkarką, ale po 11 latach intensywnych treningów, gdy wyniki nie były już satysfakcjonujące, postanowiła zmienić kierunek i została historykiem. Nie przepada za wielkimi miastami i tłumami. Przyznaje, że gdyby nie śpiewała, prawdopodobnie zajmowałaby się pisaniem tekstów reklamowych lub powieści science-fiction. Jest osobą ufającą ludziom, cierpi na niezdecydowanie, a w smutku czuje się najbezpieczniej. Pierwszy album artystki ukazał się w 2022 roku. Za krążek „Tu była” otrzymała dwa Fryderyki – w kategoriach Album Roku Indie Pop oraz Debiut Roku. Sukces debiutanckiego wydawnictwa otworzył intensywny okres tras koncertowych i pracy nad nowym materiałem. Wiosną 2024 roku Daria wydała płytę „Na Południu bez zmian”, równie emocjonalną, niekiedy bardziej hiphopową w brzmieniu, będącą naturalną kontynuacją debiutu. Album spotkał się z doskonałym odbiorem, co zaowocowało występami na największych polskich festiwalach, takich jak Open’er, Nowa Muzyka czy Męskie Granie. Jesienią artystka odbyła trasę koncertową po ponad 20 miastach w całym kraju. Rok 2024 zakończyła nominacją do prestiżowej nagrody Paszporty POLITYKI oraz Olśnień Onetu, a początek roku przyniósł kolejnego Fryderyka w kategorii Album Roku Pop Alternatywny.
—————————————
18 października – Teatr „Vatzlav” – Teatr Klasyki Polskiej
Zwycięzca Grudziądzkiej Wiosny Teatralnej 2025
Godzina: 19.00
Bilety: 60 zł (przedsprzedaż) / 70 zł (w dniu spektaklu)
Spektakl „Vatzlav” Teatru Klasyki Polskiej kontynuuje prezentację twórczości Sławomira Mrożka. Poprzednia adaptacja „Ambasadora” została uznana za zwycięzcę Plebiscytu Publiczności podczas Grudziądzkiej Wiosny Teatralnej, zdobywając uznanie zarówno widzów, jak i krytyki. „Vatzlav” został napisany w 1968 roku. Dramat nawiązuje formą do XVIII-wiecznej powiastki filozoficznej lub moralitetu i podejmuje temat dojrzewania do odpowiedzialności. Tytułowy bohater, określany jako „rozbity niewolnik, niewolny rozbitek”, początkowo jest postacią zabawną, lecz skłonną do manipulacji i egoistycznych działań. W trakcie akcji przechodzi wewnętrzną przemianę, decydując się opiekować bezbronnym dzieckiem – akt ten zyskuje dodatkową doniosłość dzięki subtelnym nawiązaniom biblijnym. Dramat podejmuje kwestie idei oraz mechanizmów społecznych i politycznych, które kształtowały XX wiek i pozostają aktualne w XXI stuleciu. Ukazuje bezwzględność procesów politycznych oraz źródła władzy. Historia Vatzlava, od egoizmu do gotowości na największe poświęcenie, staje się inspiracją do refleksji nad ludzką odpowiedzialnością i dojrzałością.
———————————————–
18 października – Klub Akcent Cela nr 3 i goście – koncert punkrockowy
Wystąpią: Missed Dreams, Garaż 37, Dekolt oraz Cela nr 3
Godzina: 18.00
Bilety: 50 zł (przedsprzedaż) / 60 zł (w dniu koncertu)
Zespół Cela nr 3 od początku swojego istnienia związany jest z Grudziądzem. To tu powstawały pierwsze teksty, odbywały się próby i koncerty, a historia zespołu zaczęła się budować. Tworzą go muzycy pochodzący z Grudziądza, którzy od lat podkreślają swój sentyment do nadwiślańskiego miasta. Miasto odwzajemnia tę miłość – współpraca trwa nieprzerwanie od 40 lat. Jubileuszowy koncert odbył się w maju, jednak jesienne spotkanie w Klubie Akcent stanowi doskonałą okazję do dalszego świętowania. Zespół rozpoczął działalność w 1984 roku, po wcześniejszych doświadczeniach w kapelach takich jak Kaplica, Izba Wytrzeźwień, Sherman czy Zanik Pamięci. Pierwsze próby i lokalne koncerty doprowadziły do zakwalifikowania ich w 1987 roku na Festiwal Muzyków Rockowych „Jarocin’87”. Choć grali na małej scenie, wydarzenie stało się punktem zwrotnym w karierze zespołu. Po Jarocinie pojawiało się coraz więcej propozycji koncertowych, co pozwoliło zespołowi grać w całej Polsce. W 1989 roku skład zespołu wielokrotnie się zmieniał, a w 1990 roku zespół zawiesił działalność. Po pięcioletniej przerwie muzycy spotkali się ponownie, rozpoczynając kolejne próby i koncerty, w tym udział w Punkowej Orkiestrze Świątecznej Pomocy. Zespół występował na jednej scenie m.in. z Guitar Gangsters, G.B.H., Angelic Upstarts, Vibrators, UK Subs oraz wieloma polskimi zespołami punkrockowymi. Od listopada 2024 roku perkusję w zespole objął Piotr „Pie Tia” Cejmer.
Skład zespołu:
- Wiesław „Gruby” Panter – gitara / wokal
- Krzysztof „Dee Dee” Panter – gitara / wokal
- Andrzej „Anda” Krajewski – bas
- Piotr „Pie Tia” Cejmer – perkusja
Dekolt
Zespół Dekolt powstał w 1991 roku w Piekarach Śląskich z inicjatywy braci Sławomira i Dariusza Alcer, zagorzałych fanów punk rocka. Pierwszy występ odbył się w tym samym roku podczas Wieczoru Poezji Śpiewanej.
Zespół nagrał m.in. materiał na CD „Punk Rock for All” oraz własne nagrania na CD „DeKolt” i pojawił się na składankach „Polska Scena Punk Pukał”. Występował na wielu scenach w kraju i za granicą, w tym na festiwalach: Rock na Bagnie, Rock nad Legą, Festiwal Pieśni Zbuntowanej, Moto Niedźwiedź Rawicz oraz w Olbrachcicach.
————————————————
19 października – Teatr Koncert niedzielny: „Klasycznie, jesiennie, filmowo…” – AKADE TRIO
Wydarzeniu towarzyszy wystawa ze zbiorów prywatnych Henryka Kamińskiego
pt. „Siedemdziesiąt lat minęło…” poświęcona Zawodowemu Zespołowi Teatralnemu w Grudziądzu.
Godzina: 12.00
Bilety: 30 zł (przedsprzedaż) / 35 zł (w dniu koncertu)
Zespół AKADE TRIO powstał z inicjatywy przyjaciół poznanych podczas studiów w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku. Od ponad sześciu lat muzycy wspólnie realizują swoje artystyczne projekty, występując na scenach w całej Polsce. Członkowie zespołu współpracują z takimi instytucjami, jak: Polska Filharmonia Kameralna w Sopocie, Polska Filharmonia Bałtycka im. Fryderyka Chopina w Gdańsku, Orkiestra Kameralna Progress, Wave Orchestra czy Royal Symphony Orchestra. Prowadzą także własną agencję artystyczną Pro Musica. AKADE TRIO ma na koncie liczne koncerty, oprawy muzyczne wydarzeń oraz studyjne nagrania płytowe. W Grudziądzu artyści zaprezentują program zgodny z charakterem cyklu „Niedzielne Koncerty w Teatrze”. W pierwszej części zabrzmią utwory klasyczne kompozytorów takich jak W. A. Mozart, P. Czajkowski, A. Vivaldi i F. Schubert. W drugiej – znane melodie muzyki filmowej, zarówno polskiej, jak i zagranicznej.
Wystawa
„Siedemdziesiąt lat minęło…”
Zawodowy Zespół Teatralny w Grudziądzu ze zbiorów prywatnych Henryka Kamińskiego
Tradycyjnie, integralną częścią koncertu będzie wystawa, którą będzie można zobaczyć podczas przerwy przy słodkim poczęstunku. Tym razem zaprezentowana zostanie ekspozycja poświęcona historii Zawodowego Zespołu Teatralnego w Grudziądzu, z okazji 70. rocznicy jego powstania. Stały, zawodowy teatr rozpoczął działalność 1 stycznia 1955 roku, gdy w gmachu Teatru Miejskiego w Grudziądzu ulokowano Pomorski Teatr Młodego Widza z Bydgoszczy. Zespół pod kierownictwem Feliksa Kłodzińskiego zapoczątkował w mieście nowy etap życia teatralnego. Wkrótce teatr przyjął nazwę Teatr Popularny, a jego pierwszą premierą była komedia Franciszka Zabłockiego „Doktor Lubelski”, wystawiona 3 kwietnia 1955 roku. Mimo trudnych początków i skromnych warunków, teatr szybko zyskał uznanie publiczności. Kolejni dyrektorzy i kierownicy artystyczni, w tym Tadeusz Kozłowski, Aleksander Gąssowski, Tadeusz Żuchniewski, Krzysztof Rościszewski i Antoni Baniukiewicz, kształtowali repertuar obejmujący zarówno klasykę, jak i sztuki współczesne. W latach 60. i 70. Teatr Ziemi Pomorskiej odnosił liczne sukcesy, zdobywał nagrody i wyróżnienia, a jego spektakle – jak „W pustyni i w puszczy”, „Zemsta”, „Trędowata” czy „Znachor” – przyciągały tysiące widzów. Na przestrzeni dziesięcioleci z teatrem związanych było wielu znakomitych artystów: aktorów, reżyserów, scenografów i muzyków, którzy tworzyli niezapomnianą atmosferę sceny grudziądzkiej. Choć Teatr Ziemi Pomorskiej zakończył działalność w 1991 roku, jego dorobek pozostaje ważną częścią historii kultury miasta.




























