
Konkurencja a konkurencyjność
Pierwsza myśl związana z konkurencją dotyczy kogoś lub czegoś robiącego coś podobnego. Definicja mówi, że to proces, w którym podmioty gospodarcze rywalizują ze sobą, oferując korzystniejsze warunki handlowe.
Konkurencja kojarzona jest raczej negatywnie. Wiążą się z nią takie stwierdzenia jak: „walka z konkurencją”, „nieuczciwa konkurencja” czy „tania konkurencja”.
Z konkurencją wiąże się „porównywanie”. Bierzemy pod uwagę podobne jakości, produkty, cechy, wartości ceny i robimy zestawienie, które są bardziej atrakcyjne. Myślenie „chcę być lepszy od innych” sprawia, że tworzy się nieustająca rywalizacja.
Trzeba dużo i intensywnie pracować, aby utrzymać się na powierzchni. Towarzyszy temu nieustający wysiłek, aby tylko funkcjonować normalnie.
W takim podejściu nie ma nastawienia na konkretny cel. Celem jest jedynie bycie lepszym od konkurencji. Przypomina to zabawę w berka.
Ten kto goni bardziej się męczy od osoby uciekającej, ponieważ wkłada dużo uwagi w ciągłą obserwację i czujność na drugą osobę.
Postrzeganie biznesu w ten sposób przysparza wielu negatywnych emocji. Często budzi zniechęcenie i obniża motywację do podejmowania działań w dziedzinach, w których „wszystkiego jest pełno”.
Ciągłe dążenie do bycia najlepszym przypomina grę bez końca. Nie wiemy ilu graczy w nią gra, jak długo potrwa, zasady się zmieniają, nie ma w niej wygranych ani przegranych. W tej grze można być najlepszym tylko przez jakiś czas.
Konkurencyjność kojarzona jest bardziej z wyjątkowością. Taka jakość nadawana jest czemuś niepowtarzalnemu, czemuś co dyktuje nowy trend. Uświadomienie sobie swoich unikalnych zasobów i atutów uruchamia proces tworzenia wyjątkowej marki. Zapraszam Cię o pomyśleniu o konkurencyjności jako różnorodności i wyjątkowości. Każda żywa istota jest inna i niepowtarzalna.
Bioróżnorodność sprawia, że świat jest nieograniczoną możliwością rozwoju z nieograniczoną możliwością potencjałów. Nie ma dwóch takich samych rzeczy stworzonych przez naturę. Nawet krople wody są zawsze inne. Ta wyjątkowość sprawia, że ewolucja może wciąż zachodzić.
W unikatowości tkwi potencjał do odkrywania darów istnienia życia. Każdy z nas ma ogromną bazę wartości, ponieważ każdy ma jakąś historię. Twoja marka jest w Twoim życiu i jego autentyczności. Nikt nie skopiuje tego kim jesteś.
Warto zadać sobie pytanie jaki rodzaj ekspertyzy mam w sobie i co mogę zaproponować światu? Gdy przyświeca nam myśl „chcę być inny, a nie najlepszy”, konkurencja przestaje istnieć, a pojawia się konkurencyjność.

Jest portalową czarodziejką. W magiczny sposób przedstawia nasze słowa i obrazy, nadając im przejrzystą i zaskakującą formę.