Skonaktuj się z nami    kontakt@grudziadzmiastootwarte.pl
Witamy na portalu GrudziadzMiastoOtwarte.pl. Miłego dnia!

Twarze współczesnych poetów polskich – relacja z wystawy i spotkania w Muzeum

Współczesna poezja i jej twórcy

W ostatnim dniu Jarmarku Spichrzowego, w niedzielę 16 czerwca 2024 r., grudziądzkie Muzeum pokazało nam ciekawą wystawę pod tytułem „Twarze współczesnych poetów polskich”, która dostępna jest do zwiedzania w Spichlerzu 17.

W małej przestrzeni dawnego magazynu zboża wiszą duże, kwadratowe plansze – mają metr wysokości i szerokości. Z ich powierzchni patrzą na nas ludzkie twarze. Ostro zarysowane, w dwóch kolorach – bieli i czerni – tło dopełnia trzeci, zawsze inny. Pod każdą planszą kartka z imieniem i nazwiskiem. To współczesne poetki i współcześni poeci polscy, których twórczość gościła na łamach kwartalnika „LiryDram”.

Autorem tych prac jest dr hab. Robert Manowski – Rektor Wyższej Szkoły Artystycznej w Warszawie, wybitny animator, grafik, wideografik, twórca opraw graficznych i identyfikacji wizualnych dla telewizji. Jak na tak uznanego twórcę, jego dzieła zaskakują swoją prostotą, podobną do zabaw w programach do grafiki wektorowej. Jednak na wielu poziomach ten projekt jest genialny.

Dla ich twórcy czerń i biel są uosobieniem poety. Symbolizują białą kartkę zapisaną czarnymi literami poematów, za pomocą których człowiek postrzegany jest jako poeta. Zbiór liter ze wszystkich poematów jest tak zwarty, że tworzy jednolity zarys portretowanej twarzy. Oblicza postaci pokazanych na planszach są sylwetkowe niczym krawędzie litery powiększone do dużych rozmiarów. Są one jednak w pełni rozpoznawalne, pokazują charakterystyczne rysy i detale fizjonomii portretowanej osoby. To esencja portretu doprowadzona do skrajności, pojedynczego znaku graficznego, swoisty stempel z ludzkiego oblicza. Ma to głęboki sens. Portrety te zostały przygotowane na okładkę kwartalnika literacko-kulturalnego „LiryDram”, a trzeci kolor użyty na grafikach to barwa okładki danego wydania. Trzeba przyznać, że portrety pokazane na wystawie robią piorunujące wrażenie właśnie na okładce każdego tomu. Tam widać geniusz tego projektu. Jednolity kolor okładki odcina się od innych pism wystawianych w Empiku, a wyraźna twarz parząca na czytelnika przyciąga jak magnes. Kwartalnik to oczywiście dodatkowa treść, której nie znajdziemy na wystawowych planszach, ale możemy się zmierzyć z oddziaływaniem tych kształtów i spojrzeń. Dodatkowo, wystawie towarzyszą wiersze odtwarzane z nagrań.

Ta wystawa to doskonała lekcja dla wszystkich miłośników grafiki użytkowej, identyfikacji wizualnej, nauczycieli, uczniów i studentów stosownych kierunków szkół plastycznych. Połączenie pewnych idei artystycznych z potrzebą silnej manifestacji produktu w przestrzeni komercyjnej.

Wystawę otworzyli: Pani Wioletta Pacuszka – Dyrektor Muzeum, prof. Robert Manowski oraz Pan Grzegorz Trochimczuk – Prezes Oddziału Warszawskiego Związku Literatów Polskich, który patronuje wystawie. Kuratorką wystawy jest Pani Marlena Zyngier. Obrazy prezentowane będą do 25 sierpnia.

Po wystawie, w gmachu głównym Muzeum odbyło się spotkanie z grudziądzkim poetą Jackiem Jaszczykiem, którego twarz sportretowano na wystawie, oraz redaktorką kwartalnika „LiryDram” – Panią Marleną Zynger.

Dyskusja prowadzona przez znakomitą Beatę Kastner zaczęła się od wspomnień dotyczących początków twórczości Jacka. Mówiono o pierwszych wierszach pisanych w szkole, ukradkiem na lekcjach matematyki. Wspominano osoby, które wspierały poetę w twórczości. Sporo zdań poświecono pracy w nieistniejącym grudziądzkim radiu, którego likwidacja wpłynęła na decyzję o emigracji do Irlandii.

Współczesność to życie na wyspie, tworzenie radia dla Polonii, organizowanie salonów literackich na obczyźnie. To także mosty pomiędzy Grudziądzem a Dublinem, dzięki którym dociera do nas twórczość naszych rodaków, żyjących na obczyźnie.

Pani Marlena Zynger, która sama jest poetką, zwróciła uwagę, że może warto otworzyć polonijne środowiska na twórców irlandzkich, a przez utworzone mosty starać się przekazywać ich kulturę do Polski a naszą do nich. Kwartalnik „LiryDram” jest taką formą promocji, która obecna jest na wielu światowych uniwersytetach.

Dalsza dyskusja potoczyła się w stronę tematów dotyczących różnorodnych form promocji poezji, szczególnie wśród młodzieży. W jej trakcie zaistniały dwa różne spojrzenia, klasyczne – ze strony Pani Zynger – skupiające się na szkołach i czasopismach oraz nowoczesne, widzące poezję w twórczości grup Hip-Hopowych czy współczesnych artystów alternatywnych. Dyskusja na ten temat była bardzo długa i ciekawa, i choć bez puenty, to dała dużo do myślenia.

Zarówno wystawa, jak i spotkanie były bardzo inspirujące do przemyśleń, cieszymy się, że na naszych stronach www.grudziadzmiastootwarte.pl możemy choć część tego Państwu przekazać.

Adam Milewski

Adam Milewski

w obiektywie

Co? Gdzie? Kiedy?

Najnowsze wpisy

Zapowiedź obchodów 80. rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego
17 lipca 2024
Stypendia dla prymusów – nabór do 23 lipca
17 lipca 2024
Oddaj krew latem!
17 lipca 2024
DOŻYNKI WOJEWÓDZKIE 2024 W GRUDZIĄDZU – tradycji stanie się zadość!
17 lipca 2024
Czas zwiedzania, poznajcie historię KLASZTORU BENEDYKTYNEK
17 lipca 2024
Lato Na Starym Mieście 2024 – Warsztaty tworzenia pacynek paluszkowych (6-15 lat)
17 lipca 2024