Wielkimi krokami zbliża się siódma edycja Festiwalu im. Piotra Janowskiego. Wydarzenie planowane jest w dniach 23-25 września.
Festiwal odbędzie się w Parku Miejskim, noszącym imię słynnego muzyka, w grudziądzkim Muzeum im. ks. dr. Władysława Łęgi, Domach Pomocy Społecznej oraz Państwowej Szkole Muzycznej I i II stopnia im. Stanisława Moniuszki.
Miasto od samego początku, a więc od 2017 roku, wspiera organizację tego przedsięwzięcia, a ostatnie trzy edycje otrzymały także wsparcie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Jak przekonują organizatorzy, postać Piotra Janowskiego nie jest tylko lokalnym znakiem, stąd liczne działania promocyjne, zmierzające do tego, by poszerzać zasięg wydarzenia.
W roku bieżącym organizatorzy planują rozszerzyć i jeszcze bardziej zróżnicować ofertę. Oto propozycje:
- Prosto z Tatr – muzyka góralska. Inspiracje.
- Premiery światowe. Polsko-japońskie sploty.
- Johannes Brahms Tria i Duety
- Muzyczne ukojenie.
Szczegóły wydarzenia organizowanego przez Fundację im. Piotra Janowskiego dostępne są na plakacie (załącznik). Poniżej także kolejna porcja informacji przygotowana przez organizatorów.
Wystąpią:
- Prosto z Tatr – muzyka góralska. Inspiracje.
Wystąpią przedstawicielki rodzin góralskich Lassaków i Maciatów. Katarzyna Lassak (skrzypce), Anna Lassak (sopran). Towarzyszyć im będzie na fortepianie Joanna Maklakiewicz. W programie oryginalna muzyka góralska oraz inspiracje folklorem góralskim. Wykonane zostaną po raz pierwszy pieśni Jana Maklakiewicza do słów Antoniego Tryba oraz koncert góralski.
Wykonawcy:
Katarzyna Lassak jest absolwentką Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, gdzie studiowała w klasie skrzypiec dra hab. Janusza Wawrowskiego, prof. UMFC oraz dr hab. Agaty Szymczewskiej, prof. UMFC i prof. dr hab. Andrzeja Gębskiego. Ukończyła także filologię angielską na Uniwersytecie Warszawskim. W 2022 r. obroniła z wyróżnieniem swoją pracę doktorską na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Jest stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W wieku 18 lat zdobyła pierwsze miejsce w Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym „Pamiętajmy o Osieckiej”. Od 2010 r. gra w Tatrzańskiej Orkiestrze Klimatycznej, z którą koncertuje także jako solistka. Występowała jako solistka i kameralistka z orkiestrą smyczkową Warsaw Players na Festiwalu „Emanacje” w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach, Festiwalu „Ogrody Muzyczne” w Warszawie, Festiwalu „Muzyczne Przestrzenie” oraz na Zamku Królewskim w Warszawie. Miała swoje solowe recitale m.in. w Pałacu Prezydenckim i Teatrze Muzycznym ROMA. Jest pochodzącą z rodziny o wielopokoleniowych tradycjach muzycznych góralką z Zakopanego, prymistką w rodzinnej Muzyce Lassaków „Heliosów”. Należy do Zespołu Regionalnego im. Klimka Bachledy. Od kilku lat pełni funkcję konferansjera na Międzynarodowym Festiwalu Folkloru Ziem Górskich w Zakopanem. Jako prymistka jest laureatką licznych konkursów muzyki ludowej. W 2021 r. dokonała pierwszego nagrania II Koncertu skrzypcowego „Góralskiego” Jana A. Maklakiewicza z Orkiestrą Polskiego Radia w Warszawie, w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego. Utwór ten, inspirowany folklorem górali podhalańskich, wykonała jako solistka na 30. Festiwalu Smyczkowym „Mistrzowie polskiej wiolinistyki” z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Zielonogórskiej. W 2022 r. zaprezentowała ten koncert skrzypcowy z Orkiestrą Polskiego Radia w Warszawie pod dyrekcją Michała Klauzy w Zakopanem. Do koncertu zaprosiła swoją rodzinę, z którą przedstawiła tradycyjne „nuty” góralskie, będące ludowymi źródłami inspiracji kompozytora.
Anna Lassak – sopran – jest góralką z Zakopanego, pochodzącą z rodziny o wielopokoleniowych tradycjach muzycznych. Bierze czynny udział w licznych wydarzeniach kulturalnych. W ramach Miedzynarodowego Festiwalu Wokalnego im. Moniki Swarowskiej – Walawskiej koncertowała jako solistka w Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie oraz Auli Florianka w Krakowie, Klasztorze w Alwerni, Bazylice św. Floriana w Krakowie. Występowała m. in. w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, Operze Krakowskiej, Pałacu Prezydenckim, Teatrze Roma w Warszawie, Teatrze Capranica w Rzymie, Muzeum Karola Szymanowskiego w Willi „Atma” w Zakopanem, Teatrze im. Stanisława Ignacego Witkiewicza w Zakopanem oraz na międzynarodowych festiwalach muzycznych w kraju i za granicą.
- Premiery światowe. Polsko-japońskie sploty.
Kontynuujemy rolę festiwalu jako inicjatora tworzenia nowych kompozycji, które będą trwałym wkładem w historię muzyki, a także międzynarodowych relacji artystycznych. Specjalnie na festiwal w Grudziądzu skomponowane zostały pieśni japońskiego kompozytora Mitsuru Asaka do słów polskich oraz muzyka polska inspirowana kulturą Ajnów, ludu zamieszkującego Japonię, którą opisał i utrwalił Bronisław Piłsudski, brat Marszałka Józefa Piłsudskiego. Tak dalekie i nieoczywiste na pierwszy rzut oka obszary kultury, historii i muzyki okazują się bliskie i powiązane. Wątki polsko-japońskie są mało znane, lecz istotne i niezwykle ciekawe. Piotr Janowski dokonał kilku premier kompozycji Mitsuru Asaka, koncertował w Japonii. Historia życia Bronisława Piłsudskiego zostanie opowiedziana przy okazji tego koncertu na podstawie współpracy Fundacji z Muzeum im. Józefa Piłsudskiego w Sulejówku. Fundacja zamierza także zaprosić do współpracy przedstawicieli Ambasady Japonii.
Wykonawcy:
Kompozytor Mitsuru Asaka – fortepian (Japonia), Junko Suga – sopran (Japonia), Marek Bugajski – altówka, Joanna Maklakiewicz -fortepian
Kompozytor Mitsuru Asaka jest profesorem Waseda University w Tokio, komponował już utwory inspirowane historią Polski (kwintet fortepianowy „Anioł” poświęcony Powstaniu Warszawskiemu 1944). Na Festiwal w Grudziądzu skomponuje utwory poświęcone pamięci Piotra Janowskiego, który wielokrotnie wykonywał jego żywiołową Balladę „Nebuta” opartą na folklorze japońskim.
Junko Suga -sopran -jest solistką w operze w Tokio.
Marek Bugajski (Polska, Norwegia) był wieloletnim solistą Orkiestry Opery w Oslo (Norwegia), a także członkiem kwartetów smyczkowych. Na swoim koncie ma wiele nagrań archiwalnych, w tym, oprócz muzyki poważnej, legendarnych Kabaretów Starszych Panów.
- Johannes Brahms Tria i Duety
Pomysł na ten wielki koncert zrodził się w 2022 roku, i jest połączeniem dwóch koncertów, bardzo pozytywnie odebranych przez publiczność pt. Wirtuozi z sąsiedztwa oraz Historie miłosne. Robert i Clara Schumannowie. Wykonawcami będą wybitni muzycy związani z regionem oraz gościnnie gwiazdy polskich filharmonii, a program monograficzny poświęcony będzie twórczości przyjaciela rodziny Schumannów Johannesa Brahmsa. W programie będzie trio na róg, skrzypce i fortepian, sonata na skrzypce i fortepian, sonata na altówkę i fortepian, duet na dwa fortepiany i cztery ręce, pieśni na głos, altówkę i fortepian. Jak widać są to bardzo ciekawe i nietypowe kameralne połączenia. W koncercie udział weźmie także wybijający się uczeń z PSM im. St Moniuszki.
Wystąpią: trio Monika Skruszewicz, Michał Szczerba, Bartłomiej Wejzner, duet fortepianowy Robert Morawski-Joanna Maklakiewicz, Michał Rajewski, Marek Bugajski
To koncert cykliczny festiwalu przedstawiający wybitnych muzyków regionu. Skrzypaczka Monika Skruszewicz jest zastępcą koncertmistrza Filharmonii Bałtyckie, Michał Szczerba(waltornia) jest pierwszym waltornistą Orkiestry Pomorskiej oraz profesorem Akademii Muzycznej w Gdańsku, pan Michał Rajewski (baryton) jest laureatem wielu nagród jako śpiewak i dyrygent. Pianiści Bartłomiej Wejzner jest profesorem w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, a Robert Morawski jest profesorem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina.
- Muzyczne ukojenie.
W 2021 roku odbył się koncert w DPS w Grudziądzu podczas Dnia Rodzin. W 2022 roku zagraliśmy dla DPS przy ulicy Nadgórnej. Chcemy kontynuować ten projekt, gdyż dał wiele satysfakcji i wzruszeń zarówno artystom jak i słuchaczom.
Wykonawcami będą Monika Skruszewicz (skrzypce), Tomasz Gust (fortepian), Michał Szczerba (waltornia).
Piotr Janowski urodził się 5 lutego 1951 roku w Grudziądzu, gdzie z czasem, mając 8 lat, rozpoczął systematyczną naukę gry na skrzypcach w Państwowej Szkole Muzycznej im. Stanisława Moniuszki. Mając 16 lat w 1967 roku został pierwszym polskim laureatem I nagrody na V Międzynarodowym Konkursie im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu. Był również zdobywcą pierwszych nagród na konkursach takich jak The Philadelphia Orchestra Competition (1972), G.B. Dealy (Dallas, Texas, 1974) i dwukrotnie The Naumburg Competition (New York) wraz z New Arts Trio (1979, 1980). W ciągu jednego roku akademickiego 1969/1970 ukończył studia w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie skrzypiec prof. Ireny Dubiskiej (dyplom z wyróżnieniem).
Naukę kontynuował pod kierunkiem Zino Francescatti w Curtis Institute of Philadelphia, w Julliard School u Ivana Galamiana, a także u Jaschy Heifetza w University of Southern California (Los Angeles). Jako solista wystąpił z najważniejszymi amerykańskimi i europejskimi orkiestrami, m.in. New York Philharmonic, Philadelphia Orchestra, St. Louis Symphony, Minnesota Orchestra, Oslo Philharmonic, Filharmonia Narodowa w Warszawie, współpracując z wybitnymi dyrygentami takimi jak Leonard Bernstein, Leonard Slatkin, Eugene Ormandy, Erich Leinsdorf, David Effron, Stanisław Wisłocki, Andrzej Markowski, Bogusław Madey, Zdzisław Szostak. W Polsce pojawił się i występował po wieloletniej nieobecności. Między innymi, po trzydziestu dwóch latach od zwycięstwa na „Wieniawskim ’67”, dał wspaniały recital w Poznaniu.
Piotr Janowski koncertował odnosząc wielkie sukcesy w Azji, Europie, obu Amerykach, dając recitale i występując w zespołach kameralnych. Występował m.in. z takimi pianistami jak Mieczysław Horszowski i Arthur Balsam, a także Peter Serkin, Franco Agostini, Wolfgang Plagge, Jerzy Lefeld, Maciej Paderewski, Jerzy Marchwiński. Brał udział w wielu festiwalach muzycznych, np. Marlboro, VT, Chautauqua, NY, „Warszawska Jesień”i Dimitrios w Grecji.
Obdarzony fenomenalną pamięcią muzyczną posiadał nieograniczony repertuar. Był uznanym wykładowcą takich uczelni jak University of Wisconsin w Milwaukee i Eastman School of Music w Rochester w stanie Nowy Jork, Barratt Due Institute w Oslo. Prowadził wiele kursów mistrzowskich, m.in. w Bologna Conservatorio (Włochy), the Oberlin College i Northwestern University w Chicago. Piotr Janowski dokonał nagrań dla wytwórni Muza, Pantheon, Aura, Phoenix, Norske Gram (Sony) i 2L (Dzieła Wszystkie Henryka Wieniawskiego). Był obywatelem Polski i Stanów Zjednoczonych, honorowym obywatelem stanu Arkansas (USA) oraz miasta Cognac (Francja).Uznawany za jednego z najwybitniejszych skrzypków XX wieku. Zmarł nagle na zawał serca 6 grudnia 2008 roku w Londynie.