CK Teatr i Klub Akcent
Przed nami kolejny tydzień pracy, a w weekend polecamy koncerty i pierwsze przedstawienie w ramach Grudziądzkiej Wiosny Teatralnej
* 17 marca Teatr Beltaine – koncert muzyki irlandzkiej godz. 19.30
bilety 45 zł (przedsprzedaż), 55 zł (w dniu koncertu)
(Mile widziane zielone akcenty w ubiorze)
OBSERVER TOUR – trasa promująca nowy, piaty album studyjny BELTAINE.
BELTAINE to jeden z najciekawszych zespołów polskiej sceny folkowej.
Swoje niepowtarzalne brzmienie osiągnął dzięki szczególnej umiejętności łączenia muzyki
tradycyjnej (world/celtic) z muzyką współczesną.
Siedem osobowości i siedem różnych światów muzycznych spotyka się ze sobą tworząc
wyjątkową muzyczną mieszankę.
„Grupa utalentowanych muzyków pozwala sobie na muzyczne eskapady w rejony znane
tylko współczesnej muzyce popularnej. To właśnie jest najbardziej charakterystyczne w
twórczości Beltaine, bycie poza stylistyczną klamrą. Umiejętność zacierania granic
pomiędzy folkowym brzmieniem a współczesnymi trendami w muzyce szczególnie
sprawdza się w występach na żywo przed publicznością”.
Od początku ogromną siłą Beltaine były żywiołowe koncerty, entuzjastycznie
przyjmowane przez publiczność na każdej szerokości geograficznej. Grupa koncertowała
m.in. w Malezji, Meksyku, USA i Kanadzie; jest regularnie zapraszana na prestiżowe
festiwale w całej Europie.
Zespół tworzą:
ADAM ROMAŃSKI – skrzypce,
JAKUB SZCZYGIEŁ – whistle, flety
JAN GAŁCZEWSKI – irish bouzouki, dudy gaita,
JAN KUBEK – tabla, darabuka, djembe, cajon, instrumenty perkusyjne,
ŁUKASZ KULESZA – gitara akustyczna,
ADAM STODOLSKI – gitara basowa,
PIERRE – perkusja,
* 18 marca Teatr – inauguracja festiwalu
„Testament Marii”, reż. Piotr Kurzawa, Teatr im. Wilama Horzycy, Toruń godz. 19.00
bilety 50/40zł
„Mówią, że ich zapiski zmienią świat.
– Świat? – spytałam. – Cały świat?
– Tak, cały.”
Colm Tóibín „Testament Marii”
Przeważnie przedstawia się ją jako cichą, pokorną, kochającą kobietę w pełni
akceptującą swój los. A kim dla Colma Tóibína, mistrza psychologicznego realizmu, jest
Maria? W jaki sposób mierzy się on z jej historią? Jak zabrzmi Ewangelia opowiedziana
z kobiecej perspektywy? „Testament Marii” to mocne, prowokujące do myślenia wyznanie
Marii, matki Jezusa.
Przekład: Jerzy Kozłowski
Reżyseria: Piotr Kurzawa
Scenografia: Małgorzata Pietraś
Występuje: Agnieszka Wawrzkiewicz
Fotografie: Wojtek Szabelski
Czas trwania: 1 godz. 15 minut (bez przerwy)
Po raz pierwszy wystawiony na scenie na Broadwayu przez Scott Rudin
Productions. Współtworzony przez Dublin Theatre Festival i Landmark Productions przy
wsparciu Irish Theatre Trust.
Recenzja:
Wcielająca się w postać Marii, Agnieszka Wawrzkiewicz w szarych lnianych szatach, […]
z gładko zaczesanymi w grecki węzeł włosami, już na pierwszy rzut oka jest
ucieleśnieniem boskiego piękna; jakby zszedłszy z piedestału, opowiada historię syna
z własnej, kobiecej perspektywy. […] Krystaliczną dykcją i pięknym jasnym głosem maluje
w naszej wyobraźni pejzaże, obrazy miast i wydarzenia sprzed dwóch tysięcy lat.
Anita Nowak, e-teatr
* 19 marca Teatr Koncert Niedzielny „Pieśni Polskie i Ukraińskie” Wystawa prac Zenona Janusza Pląskowskiego – intarsja godz. 12.00
bilety 15zł (przedsprzedaż), 20zł (w dniu koncertu)
Wykonawcy:
Marta Boberska – sopran
Natalia Rewakowicz – fortepian
Marta Boberska
W 1995 roku ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w
Warszawie. Podczas studiów była stypendystką Ministra Kultury i Sztuki oraz Prezydenta
Miasta St. Warszawy. Wzięła udział w konkursach wokalnych w Hamamatsu (Japonia) i
Treviso (Włochy).
Od 1994 roku jest solistką Warszawskiej Opery Kameralnej.W repertuarze tego teatru
posiada ponad 30 partii operowych przede wszystkim w operach W. A. Mozarta, G.
Rossiniego, G. F. Haendla, C. Monteverdiego, H. Purcella oraz wiele partii oratoryjnych.
Poza działalnością w macierzystym teatrze współpracowała również m in. z Operą
Narodową („Widma” St. Moniuszki), Narodową Operą Łotewską w Rydze („Czarodziejski
Flet” W. A. Mozarta), Operą Nova w Bydgoszczy („Mesjasz” G. F. Haendel), Operą
Krakowską („Cosi fan tutte” W. A. Mozarta). W sezonie 1998/99 brała udział w produkcji
„Czarodziejskiego fletu” W. A. Mozarta (Królowa Nocy) pod dyrekcją J. Cl. Malgoira,
wykonując tę partię m.in. w teatrze Champs Elysee w Paryżu. W Teatrze Powszechnym w
Warszawie partnerowała K. Jandzie w sztuce „Maria Callas – lekcja śpiewu”.
Wykonuje również muzykę współczesną (m. in. prawykonanie cyklu pieśni Marijn Simons
w Finlandii w 2003 roku). Prowadzi aktywną działalność koncertową w kraju i za granicą
wykonując m. in. utwory kameralne i oratoryjno – kantatowe. Współpracuje z wieloma
zespołami i wykonawcami muzyki dawnej (m.in. W. Kłosiewiczem, A. Sapiechą, M.
Toporowskim ).
Koncertuje w czołowych filharmoniach kraju zarówno z koncertami jak i recitalami
solowymi. Została zaproszona do udziału w koncertach sylwestrowych w Filharmonii
Narodowej oraz Filharmonii Poznańskiej. Współpracuje również z Polskim Radio (m.in.
solowy recital w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w
Warszawie w 2003 roku). Jest zapraszana do udziału w wielu festiwalach zarówno w kraju
jak i za granicą.
Nagrała wiele płyt kompaktowych (J. A. Hasse „Zenobia”, G. F. Haendel „Imeneo”, K.
Forster „Vanitas vanitatum”, J. Peri „Euridice”, M. Mielczewski „Opera omnia”, G. G.
Gorczycki „Opera omnia”, D. Scarlatti „Tetide in Sciro”, J. Strauss ” Zemsta nietoperza” i
inne). Posiada liczne nagrania radiowe i telewizyjne. Dokonała wielu nagrań muzyki
filmowej, m.in. do obrazów A. Wajdy i A. Holland.
Śpiewała pod batutą takich dyrygentów jak J. Maksymiuk, J. Krenz, A. Wit, K. Kord, W.
Michniewski, J. Kaspszyk, F. Bruggen, J. C. Malgoire, H. Rilling, M. Zilm, J. M. Florencio,
T. Bugaj, T. Wojciechowski i in. W swoim dorobku posiada również nominacje do nagród
muzycznych (m.in. Paszport Polityki – lata 2000, 2001 i 2002. Fryderyki 1999, 2000, 2001,
2002 i 2005).
Natalia Rewakowicz
Ukończyła Lwowskie Konserwatorium Muzyczne w klasie fortepianu Olgi Kaczewej i
organów Samuela Dajcza. Swoje pianistyczne umiejętności doskonaliła pod kierunkiem
Vladimira Viardo. Już podczas studiów zajmowała się kameralistyką, występując z wybitną
ukraińską skrzypaczką Lidią Szutko (uczennicą Dawida Ojstracha, laureatem
międzynarodowych konkursów muzycznych im. Czajkowskiego, Bacha i Sibeliusa). W
1990 roku przyjechała do Polski na stałe. Występuje jako solistka i kameralistka. Ma za
sobą występy z orkiestrami symfonicznymi na Ukrainie i w Polsce. W latach 90-tych
współpracowała z Triem Fortepianowym „Con Fuoco”, z którym zrealizowała m.in.
poetycko-muzyczny program „Paryski Salon Fryderyka” z udziałem Krzysztofa Kolbergera,
utrwalony na płycie CD. Koncertowała m.in. z Olgą Pasiecznik, Martą Boberską, Adamem
Klockiem i Jakubem Jakowiczem. W 2013 roku uzyskała tytuł doktora sztuki w Akademii
Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławie na podstawie pracy o muzyce ukraińskiej. Jest
animatorką działalności Lwowskiego Tria Fortepianowego, z którym nagrała płytę z
muzyką Wasyla Barwińskiego i Antonina Dvoraka.
Zenon Janusz Pląskowski mieszka i tworzy w Rokocinie, niedaleko Starogardu
Gdańskiego. Artysta w technice intarsji tworzy od 1971 roku. Swoje prace prezentuje na
wystawach w Polsce (m.in. w Gniewie, Golubiu Dobrzyniu, Skarszewach, Gdańsku, Łodzi,
Krakowie, Tczewie, Kosakowie, Kielcach, Grudziądzu, Jarocinie, Sierpcu, Człuchowie,
Grodzisku Wlkp., Szreniawie i w Starogardzie Gdańskim), ale również i za granicą
(Holandia). Prace artysty znajdują się w kolekcjach prywatnych w kraju i za granicą.
Intarsja – choć jest techniką zdobniczą, znaną już w starożytności, w świecie
współczesnym nie zyskała zbyt dużej popularności, jest sztuką rzadko spotykaną. Być
może dlatego, że od twórcy wymaga nie tylko wyobraźni i umiejętności prezentacji swoich
artystycznych wizji, ale także niebywałej sprawności manualnej i nienagannego warsztatu
rzemieślniczego. Tej właśnie technice zdobniczej, której podstawą jest drewno, Zenon
Pląskowski poświęcił swoje artystyczne życie. O tajnikach tworzenia obrazu w tej
niezwykle oryginalnej i efektownej technice, o drewnie, o efektach przestrzeni, kolorach,
perspektywie obrazu – artysta opowie w dniu wernisażu.